راهنمای گزارشگری ناظران مالی و اجرایی در برنامه هفتم توسعه
اجرای مؤثر برنامههای توسعه در بخش عمومی، مستلزم استقرار نظامی نظارتی است که بر پایه دقت، شفافیت و انسجام عمل کند.
لینک دانلود رایگان راهنمای گزارشگری ناظران مالـی و اجرایی در برنامه هفتم توسعه
ماده (۱۱۸) قانون برنامه هفتم توسعه ، با تعریف جایگاه «ناظر مالی» و «ناظر اجرایی»، سازوکاری دوبعدی برای تضمین سلامت مالی و ارزیابی اثربخشی عملکرد دستگاههای اجرایی ایجاد کرده است. هدف این نظام، آن است که از یک سو انضباط و شفافیت در هزینهکرد منابع عمومی حفظ شود و از سوی دیگر، تحقق اهداف و نتایج برنامهای بهصورت نظاممند پایش گردد.
این راهنما یک محتوای مستقل و غیررسمی است و ارتباطی با هیچ سازمان دولتی ندارد. هدف آن صرفاً ارائه پیشنهادها و جنبههای آموزشی بوده و میتواند بهعنوان الگوی مرجع برای گزارشدهی مرتبط با ناظران مالی و اجرایی مورد استفاده قرار گیرد. انتشار و استفاده با ذکر منبع رایگان و مجاز است.
با توجه به تنوع مأموریتها و گستره فعالیت دستگاههای اجرایی، ضرورت دارد که الگوی گزارشگری ناظران از وحدت رویه، شفافیت و قابلیت مقایسه برخوردار باشد. بهرهگیری از تجربههای بینالمللی در حوزههای حسابرسی موجب میشود گزارشها از حد قضاوتهای شخصی فاصله گرفته و بر پایه شاخصهای عینی و قابل اتکا تنظیم شوند.
این راهنما با هدف ایجاد فرمتی استاندارد برای گزارشگری ناظران مالی و اجرایی تهیه شده است تا فرآیند جمعآوری دادهها، ارزیابی شواهد و گزارشدهی در چارچوبی واحد و مستند انجام گیرد.
لینک دانلود رایگان تکالیف، مجوزها، ممنوعیتها و معافیتهای دستگاهها در برنامه هفتم
چارچوب حاضر، ضمن ترکیب دو بُعد مالی (انطباق هزینهها با بودجه مصوب) و اجرایی (تحقق اهداف و خروجیها)، امکان ارزیابی جامع و شواهدمحور از وضعیت اجرای احکام برنامه هفتم را فراهم میکند. رویکرد اصلی این گزارش، نظارت مبتنی بر شواهد است؛ بدین معنا که با تکیه بر دادههای کمی و کیفی، انحرافات شناسایی و راهکارهای اصلاحی قابل اجرا در سطوح دستگاهی و سیاستی ارائه میشود.