مرور رده

مقالات و مطالب کاربردی

راهنمای گزارشگری ناظران مالی و اجرایی در برنامه هفتم توسعه

اجرای مؤثر برنامه‌های توسعه در بخش عمومی، مستلزم استقرار نظامی نظارتی است که بر پایه دقت، شفافیت و انسجام عمل کند. لینک دانلود رایگان راهنمای گزارشگری ناظران مالـی و اجرایی در برنامه هفتم توسعه ماده (۱۱۸) قانون برنامه هفتم توسعه ، با تعریف جایگاه «ناظر مالی» و «ناظر اجرایی»، سازوکاری دو‌بعدی برای تضمین سلامت مالی و ارزیابی اثربخشی عملکرد
ادامه مطلب ...

نقش ذیحساب در نظام نظارت مالی دولت در ایران و مقایسه آن با نقش‌های مشابه در کشورهای توسعه‌یافته

ذیحساب کیست و چه وظایفی دارد؟ ذیحساب، کارمند رسمی وزارت امور اقتصادی و دارایی است که در دستگاه‌های اجرایی حضور دارد و ناظر بر اجرای قوانین و مقررات مالی است. او از طرف خزانه‌داری کل کشور، بر مصرف اعتبارات و حفظ اموال دولتی نظارت می‌کند.

ضرورت بازنگری در انحصار سامانه ستاد به‌منظور توسعه شفافیت، رقابت و کارآمدی در معاملات دولتی

یکی از چالش‌های اساسی سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)، عملکرد انحصاری آن در فرآیند انجام معاملات است. این انحصار، مانعی جدی در مسیر بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناورانه و نوآوری‌های بخش خصوصی به شمار می‌آید. در صورتی که امکان بهره‌برداری

تکالیف، مجوزها، ممنوعیت‌ها و معافیت‌های دستگاهها در برنامه هفتم

آیا می‌دانید قانون برنامه هفتم توسعه چه الزاماتی برای سازمان‌های دولتی دارد؟ با تصویب قانون برنامه هفتم توسعه، تکالیف، مجوزها، ممنوعیت‌ها و معافیت‌های جدیدی برای دستگاه‌های اجرایی تعیین شده است. برای سهولت دسترسی مسئولان، کارشناسان و

دانلود رایگان گزیده مالی، اداری و اموالی قانون و ضوابط اجرایی بودجه ۱۴۰۴ و برنامه هفتم

دانلود رایگان PDF مجموعه جامع قوانین بودجه سال 1404، به همراه آخرین ضوابط اجرایی و متن کامل قانون برنامه هفتم توسعه. دسترسی آسان به مهم‌ترین مقررات مالی، محاسباتی، اداری، استخدامی و مدیریت اموال کشور. همین حالا دانلود کنید!

همگرایی ذیحساب و ناظر مالی در دستگاه های اجرایی

به بهانه ورود ناظر مالی به دستگاه اجرایی در اجرای قانون برنامه هفتم و وجود ذیحساب در دستگاه اجرایی در اجرای قانون محاسبات عمومی. در دنیای پیچیده مدیریت مالی، وجود سیستم‌های نظارتی مؤثر نقش حیاتی در سلامت مالی سازمان‌ها ایفا می‌کند. دو

انتقال پایتخت و تسریع در هدررفت دارایی‌ها

انتقال پایتخت، به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین و هزینه‌برترین پروژه‌های یک کشور، باید بر اساس مطالعات دقیق و علمی صورت گیرد. اما چگونه یک بوروکرات می‌تواند تصمیم بگیرد پایتخت را از شمال نقشه به جنوب منتقل کند، آن هم در منطقه‌ای که زیرساخت‌های

سناریو آموزش کاربردی مدیریت بهینه علی‌الحساب‌ها، پیشگیری از تخلفات و چالش‌ها

در دنیای امروز که اطلاعات به سرعت در حال تغییر و تحول است، یادگیری مفاهیم پیچیده به روش‌های ساده و جذاب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از این مفاهیم پیچیده، مفهوم علی‌الحساب است که در حوزه مالی و حسابداری کاربرد فراوانی دارد. برای

چالش‌های رویه سامانه‌سازی در دستگاه‌های دولتی

بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی در سال‌های اخیر اقدام به توسعه و پیاده‌سازی سامانه‌های اطلاعاتی متعددی کرده‌اند. این اقدام با هدف بهبود بهره‌وری، شفافیت و ارائه خدمات بهتر به شهروندان صورت گرفته است. با این حال، به نظر می‌رسد در

مشارکت عمومی/خصوصی، چرا بدون رغبت!

عوامل زیر می‌توانند از شکل‌گیری یا تقویت احساس نیاز به مشارکت جلوگیری کنند. برخی از این عوامل از سوی بخش خصوصی و برخی دیگر از سوی دولت مطرح می‌شوند، و معمولاً یک ترکیب از چندین عامل به‌طور هم‌زمان باعث تردید و نگرانی در ایجاد همکاری