مرور رده

مقالات و مطالب کاربردی

تکالیف، مجوزها، ممنوعیت‌ها و معافیت‌های دستگاهها در برنامه هفتم

آیا می‌دانید قانون برنامه هفتم توسعه چه الزاماتی برای سازمان‌های دولتی دارد؟ با تصویب قانون برنامه هفتم توسعه، تکالیف، مجوزها، ممنوعیت‌ها و معافیت‌های جدیدی برای دستگاه‌های اجرایی تعیین شده است. برای سهولت دسترسی مسئولان، کارشناسان و پژوهشگران، خلاصه‌ای دسته‌بندی‌شده از این موارد را تهیه شده است که به‌صورت PDF قابل دانلود ارائه شده است. 📌
ادامه مطلب ...

دانلود رایگان گزیده مالی، اداری و اموالی قانون و ضوابط اجرایی بودجه ۱۴۰۴ و برنامه هفتم

دانلود رایگان PDF مجموعه جامع قوانین بودجه سال 1404، به همراه آخرین ضوابط اجرایی و متن کامل قانون برنامه هفتم توسعه. دسترسی آسان به مهم‌ترین مقررات مالی، محاسباتی، اداری، استخدامی و مدیریت اموال کشور. همین حالا دانلود کنید!

همگرایی ذیحساب و ناظر مالی در دستگاه های اجرایی

به بهانه ورود ناظر مالی به دستگاه اجرایی در اجرای قانون برنامه هفتم و وجود ذیحساب در دستگاه اجرایی در اجرای قانون محاسبات عمومی. در دنیای پیچیده مدیریت مالی، وجود سیستم‌های نظارتی مؤثر نقش حیاتی در سلامت مالی سازمان‌ها ایفا می‌کند. دو

انتقال پایتخت و تسریع در هدررفت دارایی‌ها

انتقال پایتخت، به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین و هزینه‌برترین پروژه‌های یک کشور، باید بر اساس مطالعات دقیق و علمی صورت گیرد. اما چگونه یک بوروکرات می‌تواند تصمیم بگیرد پایتخت را از شمال نقشه به جنوب منتقل کند، آن هم در منطقه‌ای که زیرساخت‌های

سناریو آموزش کاربردی مدیریت بهینه علی‌الحساب‌ها، پیشگیری از تخلفات و چالش‌ها

در دنیای امروز که اطلاعات به سرعت در حال تغییر و تحول است، یادگیری مفاهیم پیچیده به روش‌های ساده و جذاب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از این مفاهیم پیچیده، مفهوم علی‌الحساب است که در حوزه مالی و حسابداری کاربرد فراوانی دارد. برای

چالش‌های رویه سامانه‌سازی در دستگاه‌های دولتی

بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی در سال‌های اخیر اقدام به توسعه و پیاده‌سازی سامانه‌های اطلاعاتی متعددی کرده‌اند. این اقدام با هدف بهبود بهره‌وری، شفافیت و ارائه خدمات بهتر به شهروندان صورت گرفته است. با این حال، به نظر می‌رسد در

مشارکت عمومی/خصوصی، چرا بدون رغبت!

عوامل زیر می‌توانند از شکل‌گیری یا تقویت احساس نیاز به مشارکت جلوگیری کنند. برخی از این عوامل از سوی بخش خصوصی و برخی دیگر از سوی دولت مطرح می‌شوند، و معمولاً یک ترکیب از چندین عامل به‌طور هم‌زمان باعث تردید و نگرانی در ایجاد همکاری

قواعد و چالش های مدیریت دارایی بخش عمومی

مدیریت دارایی بخش عمومی شامل مدیریت موثر دارایی های دولتی مانند زیرساخت ها، زمین، ساختمان ها و تجهیزات است. این شامل فعالیت‌هایی مانند مدیریت موجودی، نگهداری، بهینه‌سازی استفاده و برنامه‌ریزی استراتژیک می‌شود تا اطمینان حاصل شود که

فرض تداوم فعالیت در بخش دولتی و بخش عمومی

بسیاری فرض تداوم فعالیت در بخش دولتی را "بیمعنی" میدانند، از طرفی در بخش خصوصی، تداوم فعالیت یکی از حوزه‌های کلیدی است، زیرا سهامداران و وام دهندگان می‌خواهند قبل از تصمیم گیری درباره یک واحد تجاری، بدانند که آیا این واحد تداوم فعالیت

اهمیت اصلاح سیستم تدارکاتی بر اساس نظام مدیریت مالی یکپارچه دولت

در حال حاضر، سیستم تدارکاتی دولتی در ایران با چالش‌های بزرگی از جمله عدم انعطاف‌پذیری و بوروکراسی بالا و عدم کارایی و اثربخشی مواجه است. اصلاح این سیستم بهسمت نظام مدیریت مالی یکپارچه دولت، بهعنوان یک رویکرد مدرن و کارا، می‌تواند به