مدیریت یکپارچه مالی بخش عمومی

صفحه اختصاصی مدیریت یکپارچه مالی بخش عمومی

آخرین مقالات و نوشته ها

داده ها در حسابرسی

تجزیه و تحلیل داده ها به حسابرسان کمک می کند تا به سوالات مختلف و پیچیده پاسخ دهند. و این به دلیل اینکه بسیاری از اطلاعات مالی و بودجه ای در سیستم های دیجیتال ذخیره می شود، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. البته بازیابی این اطلاعات بدون تجزیه و تحلیل داده ها دشوار است. بنابراین کسب مهارت های زیر می تواند در موفقیت حسابرسی داده ها موثر واقع شود: شناسایی منبع داده؛پاکسازی داده ها؛تحلیل داده ها؛تجسم داده ها؛گزارش دهی بر اساس تجزیه و تحلیل داده؛ تجزیه و تحلیل داده ها به حسابرسان کمک می کند تا به سوالات مختلف و پیچیده پاسخ

حسابرسی تدارکات موثر به منظور دستیابی به بالاترین ارزش ناشی از مدیریت داراییها

حسابرسی تدارکات یک فرآیند حیاتی است که به منظور ارزیابی و تضمین صحت و کارایی فعالیت‌های مربوط به تدارکات و مدیریت دارایی‌ها انجام می‌شود. هدف اصلی حسابرسی تدارکات، اطمینان از اینکه سازمان‌ها از بهترین روش‌ها و رویه‌ها برای تأمین نیازهای خود استفاده می‌کنند و ارزش بالاتری از دارایی‌های خود به دست می‌آورند. اداره حسابرسی اسکاتلند به منظور کسب اطمینان از تدارکات موثر به منظور دستیابی به بالاترین ارزش ناشی از مدیریت داراییها، مطالعه ای با هدف ارزیابی کلی شوراهای مدیریت کننده اموال و داراییها انجام داد. در این مطالعه برخی

رویکرد در یک سیستم مدیریت دارایی عمومی چیست و به چه سوالات مهمی در مورد دارایی های دولتی پاسخ می دهد؟

مدیریت دارایی های دولت نباید فقط محدود به اتخاذ تصمیمات مالی باشد، بلکه باید مدیریت کلیه جنبه های مرتبط با دارایی ها از جمله حفاظت، نظارت، اندازه گیری و گزارشگری را فراهم نماید. اتخاذ استانداردهای مناسب برای رویه های تایید، تدابیر احتیاطی و گزارش دهی مالی و مدیریتی از جمله مواردی است که باید توسط دولت برای مدیریت دارایی ها ارتقا یابد.

حسابرسی دارایی های ثابت غیرمنقول برای مدیریت صحیح داراییهای دولتی

بر اساس تحقیقات انجام شده، در کشور در انگلستان بخش‌های جداگانه بخش عمومی ملزم شده‌اند در مورد پرتفوی املاک و مستغلات خود گزارش دهند. این گزارش‌ها، وضعیت املاک را همراه با معیارهای عملکرد منتشر می کند که پس از ادغام با سایر گزارش ها(گزارش تلفیقی) استراتژی املاک و مستغلات دولت و فعالیت‌های کلیدی مورد نیاز برای هدایت پورتفولیو را به سمت مطلوب هدایت می‌کند. و این موارد عبارتند از:🔹 بهبود، دقت و جزئیات داده‌های دارایی و عملکرد؛🔹 پتانسیل کاهش فضا و بهبود اثربخشی از طریق معرفی روش‌های جدید کار🔹 اجرای استانداردهای توصیه‌شده در محل

خلاصه ای از روند اصلاحات نظام “مدیریت مالی ترکیه”

ترکیه از اوایل دهه 2000 اصلاحات جامع مدیریت مالی عمومی (PFM) را به منظور ارتقاء انضباط مالی و ثبات اقتصاد کلان دنبال کرده است. این اصلاحات که به عنوان بخشی از تثبیت مالی اجرا شده‌اند، نه تنها به کاهش قابل توجه کسری بودجه و بدهی کمک کرده‌اند بلکه رشد اقتصادی را نیز افزایش داده‌اند. در دهه دوم 2000، اقتصاد ترکیه به دلیل تغییرات مختلف خارجی در محیط جهانی و همچنین مشکلات ساختاری داخلی با انقباض اقتصادی مواجه شد. این موضوع نیاز به یک سیستم PFM قوی و پاسخگو را برای مقابله با چالش‌های جدید از جمله ضرورت عقلانی‌سازی هزینه‌ها

اهمیت مدیریت دارایی‌های ثابت در نظام یکپارچه مدیریت مالی دولت

مدیریت موثر و بهینه دارایی‌های ثابت دولتی از اهمیت حیاتی برخوردار است، چرا که این دارایی‌ها شامل زیرساخت‌های کلیدی نظیر جاده‌ها، پل‌ها، بیمارستان‌ها و ساختمان‌های دولتی می‌شوند که نقش حیاتی در ارائه خدمات عمومی دارند. بهینه‌سازی مدیریت این دارایی‌ها می‌تواند منجر به بهبود عملکرد دولت، کاهش هزینه‌ها و افزایش رفاه عمومی شود. در این استدلال، به بررسی اهمیت، روش‌ها و چالش‌های مدیریت موثر دارایی‌های ثابت دولتی پرداخته می‌شود و با استناد به منابع معتبر، به پرسش‌های اساسی در این زمینه پاسخ داده می‌شود. از طرفی مدیریت دارایی‌های

مدیریت یکپارچه مالی بخش عمومی، اصلاح فرآیندها یا الکترونیکی کردن

در انجام تغییرات نظام مالیه عمومی سنتی به نظام یکپارچه مدیریت مالی، بر اساس اولویت دیجیتال سازی، الکترونیکی کردن و یا اصلاح فرآیندها کدام یک بر دیگری ارجح تر است؟ این سئوالی است که شاید در ابتدای طراحی هر پروژه اصلاحی، از خود بپرسید. انتخاب بین الکترونیکی کردن (دیجیتال سازی)، الکترونیکی کردن (استفاده از فناوری الکترونیکی) و اصلاح فرآیندها در فرآیندهای مالیه عمومی سنتی به میزان زیادی از شرایط و موقعیت‌های مختلف سازمانی و نیازهای آن به دیجیتالی شدن و بهبود عملکرد متکی است. اما در برخی موارد ممکن است یکی از این رویه‌ها

ذیحساب و نظام یکپارچه مدیریت مالی بخش عمومی

ذیحساب و نظام یکپارچه مدیریت مالی بخش عمومی شغل، نقش یا فرآیند؟حدود دو سال پیش در کانال فصلنامه تخصصی نظارت مالی یک نظرسنجی با عنوان "ذی حساب در دستگاه اجرایی کیست؟" انجام شد که نتایج آن البته قابل پیش بینی بود! تعداد کل آراء شرکت کنندگان : 205 رای• ++++++ ناظر مالی است : 58 رای (28%) • + هماهنگ کننده مالی است : 3 رای (1%)• + مشاور مالی است : 4 رای (2%)• ++++++++++++++ همه این موارد است : 140 رای (69%) از دو سال پیش تا کنون اولویت ها و قوانین در حوزه مالیه عمومی تغییراتی داشته اند. اما آیا ذیحساب، به عنوان یک شغل یا یک

شماره نهم فصلنامه تخصصی نظارت مالی : نظام یکپارچه مدیریت مالی بخش عمومی، FMIS، درس آموخته‌های دیگران

نظام یکپارچه مدیریت مالی بخش عمومی، موضوع آیین نامه بند (ز) تبصره (۱۹) قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور یک فرصت برای اصلاح اساسی و بنیادین، نظام مالیه عمومی است. به نظر می‌رسد، بتوان بخش بسیار زیادی از کاستی‌های موجود در نظام مالیه عمومی کشور را از این طریق اصلاح نمود. در دنیای امروز، مدیریت مالی بخش عمومی برای دولت‌ها و سازمان‌های دولتی بسیار حیاتی است. با توجه به پیچیدگی روند مالی و نیاز به شفافیت در استفاده از منابع مالی، نظام یکپارچه مدیریت مالی بخش عمومی به‌عنوان یک راهکار جامع و کارآمد مطرح شده‌است. نظام یکپارچه مدیریت مالی

مدیریت دارایی های ثابت بخش عمومی

دارایی‌های ثابت بخش عمومی، مانند ساختمان‌ها، زمین، زیرساخت‌ها و تجهیزات متعلق به سازمان‌های دولتی، برای اقتصاد و ارائه خدمات حیاتی به شهروندان حیاتی هستند. یک استراتژی مدیریت بهینه با ارزیابی و اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری‌ها، ارزیابی ارزش دارایی‌ها و نظارت بر نگهداری و استهلاک، استفاده کارآمد از آنها را در طول عمرشان تضمین می‌کند. مدیریت موثر دارایی های ثابت بخش عمومی می تواند منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها شود و در عین حال کارایی و ارائه خدمات را بهبود بخشد. مدیریت صحیح دارایی های ثابت برای سال های آینده نیازمند یک

حرکت موثر به سمت حسابداری تعهدی در بخش عمومی

از جنبه های مختلف، حسابداری تعهدی به مراتب بهتر از حسابداری بر مبنای وجه نقد است. حسابداری تعهدی زمینه شفاف سازی اطلاعات پول نقد خرج شده، و علاوه بر آن در مورد آنچه قبلاً از طریق تصمیمات و اقدامات خط مشی قبلی انجام شده است، ارائه می دهد. به این ترتیب، سیاست گذاران می توانند تصمیمات آگاهانه تری بگیرند و با تجزیه و تحلیل میزان مصرف بودجه دولت، می توانند از ارزش بهتری که پول (عمومی) می تواند حاصل کند، اطلاع یابند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، تا سال 2025 بیش از 70 درصد کشورها تصمیم به اجرای حسابداری تعهدی را خواهند گرفت. اما

مدیریت فضاهای فزیکی دولتی از طریق اشتراک گذاری فضاهای موجود

به اشتراک گذاشتن اتاق‌های جلسه و ایستگاه‌های کاری استفاده نشده یکی از ساده‌ترین راه‌های برای به حداکثر رساندن استفاده از دارایی رو به کاهش و اطمینان از برآورده شدن نیازهای تسهیلات ما بدون متحمل شدن هزینه‌های مراجعه به تامین‌کنندگان خارجی است. برخی برنامه بهره وری عملیاتی در سایر کشورها از جمله کشورآمریکا از ادارات دولتی مرکزی و محلی می خواهد که از فضای اداری خود با استفاده بهتر از فضای اداری تا 30 درصد کمتر از طریق میزهای مشترک استفاده کنند. اکثر ساختمان های دولتی محلی با نرخ اشغال میز فقط 45 درصد و ضریب اشغال اتاق جلسات
FMIS

آرشیو فصلنامه